header image
Next Event

Mühür Atölyesi


Etkinlik İçeriği: ‘Etkinlik, sergide yer alan mühürlere ilişkin bilgi ve çeşitli tekniklerle renkli baskı yapmak gibi uygulamalar içermektedir.

Sözcükler: Mühür, imza

Kavramlar: Zaman (Geçmiş, şimdi, gelecek)

Malzemeler: A4 kağıtları, renkli pastel boya, sulu boya, farklı şekillerde makarnalar, parmak boyası, geçmiş zamandan ve sergiden mühür görselleri, imza görselleri

Yöntem ve Teknikler: Anlatım, Gösterip yaptırma, İnceleme gezisi (sergi)

Kazanımlar: 

Bilişsel Gelişim: 
1.    Nesne/durum/olay ile ilgili tahminde bulunur.
1.1.    Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler.
1.2.    Eksilen ya da eklenen nesneyi söyler.
2.    Algıladıklarını hatırlar.

Dil Gelişimi: 
1.    Sözcük dağarcığını geliştirir.
1.1.    Sözcükleri hatırlar ve anlamlarını söyler.

Sosyal – Duygusal Gelişim: 
1.    Kendini yaratıcı yollarla ifade eder.
1.1.    Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder.
1.2.    Nesneleri alışılmışın dışında kullanır.
2.    Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.
3.    Kültürel miras nesnelerinin önemini fark eder.
3.1.    Kültürel miras nesneleriyle ilgili duygularını açıklar.

Motor Gelişim: 
1.    Küçük kas kullanımını gerektiren hareketler yapar.
1.1.    Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir.

Sanal Sergi Ziyareti Öncesi:
Çevrimiçi sergi ziyaretinden önce müze kavramı çocuklar ve aileleri tarafından kısaca tartışılır. Müzenin ne olduğu çocuklara sorulur. Ardından değer verdiğimiz nesnelerin herkesin izleyebilmesi ve yakından görünebilmesi için müze ortamlarında korunduklarından kısaca söz edilerek müze kavramının tanıtımı tamamlanır.

Müzelerde ziyaret edilecek sergide çok uzun yıllar önce insanların alışveriş yaparken ya da diğerleriyle iletişim kurarken kendilerini temsil eden bir sembol hazırladıklarından ve bu sembole mühür adı verildiğinden söz edilir. Öğretmen mühürlerin önceleri damga şeklinde kalıplara basıldığını, daha ilerleyen dönemlerde silindir biçimde, rulo mühürlerin yapıldığını anlattıktan sonra bu mühürlere örnekler verir. Zamanla mühürlerin yerini imzaların aldığını söyler ve imza örnekleri gösterir. Mühür aynı zamanda insanlar içim imza görevi görür. İmzanın insanları temsil eden işaretler ve semboller olduğundan söz edilir. Öğretmen kendi imzasını göstererek kavramı örneklendirir. Bu anlatımlardan hareketle ziyaret edilecek müze sergisinde değerli ve eski mühürler yer aldığı hatırlatılır.

Sanal Sergi Ziyareti: 
‘Kayıp Dillerin Fısıldadıkları’ sergisi genel olarak çocuklara ve ailelere gösterildikten sonra Luvice Dil Özelliklerinin yer aldığı bölümde ve Bizans Yunancasının anlatıldığı bölümde sergilenen iki mühür incelenir. Bu mühürlerden biri ‘Puduhepa Mührü’, diğeri ‘Solomon Mührü’dür. Müzede sergilenen bu mühürlerin görselleri ayrıntılı olarak incelenir. İncelemenin ardından çocuklar şu sorular tartışılır:

Bu mühürler geçmişte hangi amaçla kullanılmış olabilir?
Bu mühürler nasıl kullanılmış olabilir? 

Soruların birlikte yanıtlanmasının ardından çocukların A4 kağıtları ve renkli kalemler kullanarak kendi mühürlerini oluşturmaları istenir. İsimlerini temsil eden şekiller çizerek ve boyayarak kendi mühürlerini hep birlikte oluştururlar. Aynı etkinlik mühürlerdeki sembolleri örneklemesi bakımından kuru makarnalar kullanılarak da yapılabilir. Öğretmen guaj boya ya da sulu boya kullanarak çocukların farklı biçimlerdeki makarnaları boyayarak kâğıda baskı yapmalarını isteyebilir. Aynı zamanda mühür baskı çalışmaları parmak boyaları kullanılarak da yapılabilir.Öğrencilere patates, elma gibi sebze ve meyvelerle kendilerine mühür yapabilecekleri anlatılır ve sebze baskısı öğretilebilir. Mühür çizimleri ya da baskıları tamamlandıktan sonra çocuklar sırayla mühürlerini tanıtır ve mühürde ne anlatmak istediklerini paylaşırlar.

Sanal Sergi Ziyareti Sonrası Değerlendirme:

Bu bölümde öğretmen öğrencilere etkinliğe ilişkin şu soruları yöneltir.

1.    Sergide neler gördük? (Betimleyici soru)
2.    Eski mühürleri gördüğünüzde neler hissettiniz? (Duyuşsal soru)
3.    Kendi mühürlerinizi yaparken neler hissettiniz? (Duyuşsal soru)
4.    Geçmişte insanlar neden mühür kullanmışlar? (Kazanıma yönelik soru)
5.    Mühür nasıl basılıyormuş? (Kazanıma yönelik soru)
6.    Yakın çevrenizde hiç mühür gördünüz mü? (Yaşamla ilişkilendirme sorusu)
7.    Daha önce hiç müzeye gittiniz mi? Adını hatırlıyor musunuz? ((Yaşamla ilişkilendirme sorusu)

Aile Katılımı: 
Ailelere sergi hakkında kısa bir bülten gönderilir ve ailelerin bu bülteni incelemesi istenir. Mühür konusunda çocuklarıyla sohbet etmeleri ve evde var ise aile büyüklerine ait eski mühür örneklerini çocuklarına göstermeleri istenir. Mühürlerin zaman içinde imzaya dönüştüklerini anlatmaları ve imza örneklerini çocuklarına göstermeleri istenir. Bununla birlikte ailelerin bu müze eğitimi etkinliğine katılımlarını sağlamak önerilmektedir.

Ebeveynlere Öneriler:
Yetişkin müze sanal sayfasını etkinlik öncesinde açarak, ziyaret etmelidir. Etkinlik yapılmadan önce ortam yetişkin tarafından düzenlenmeli ve etkinlikte kullanılacak malzemeler hazırlanmalıdır. Çalışma sonunda etrafı ve elleri temizlemek için ıslak mendil bulundurulmalıdır.

Mühür etkinliği için evlerde kolaylıkla bulunan bir malzeme olan patates de kullanılabilir. Patates baskı için bir iki adet patates, kurabiye kalıpları, kalem, kâğıt ve sulu boya (akrilik veya guaj boya da olabilir) kullanılabilir. Bu süreçte patatesi ortadan ikiye bölüp, düz yüzeyine isterseniz kurabiye kalıpları ile dilerseniz eliniz ile şekiller çizin. Çizginin dışında kalan alanları çıkarın. Çeşitli büyüklüklerde mühür elde edebilirsiniz. Çocuğunuza bu desenleri boyayarak kâğıt üzerine ters çevirerek bastırınca şekiller oluşturabildiğini anlatın.

Kolaylaştırıcı Videolar
Sebze ve meyve baskıları baskıları nasıl yapılır?

Önerilen videolar 
Silindir Mühür ve Çağdaş Baskı, izleme linki: